söndag 9 oktober 2011

Kabinpersonal historia

Sedan flygets barndom har kabinpersonalyrket omgivits av en doft av glamour.

Under 1900- talets första årtionden flög de stora luftskeppen kring världen med full service och underhållning ombord.
Serveringen sköttes, likt ombord på fartygen till sjöss, av manliga stewards.

Då trafikflyget utvecklades på 1920- och 1930- talen var alla som arbetade i kabinen män.
Heinrich Kubis var Tysklands, och världens, första kabinpersonal år 1912.
Flygbolag i Frankrike och England följde strax efter.

I England hade Imperial Airways så kallade "Kabin pojkar" eller Stewards på 1920-talet.



Arbetet var hårt. Trånga, dragiga och lättrörliga småflygplan, känsliga för väderleken, gjorde flygningarna till äventyr.

I USA var Stout Airways, som sedemera blev en del av United Airlines, först med att anställa manlig kabinpersonal. Året var 1926.

Flygbolaget flög med Ford Trimotor, som också kallades för "plåt gåsen" och linjen gick mellan Detroit och Grand Rapids. Planet tog upp till 17 passagerare.

Western Airlines (1928) och Pan American Airlines (1929) var först i USA med att anställa Stewards för att servera mat ombord.

Ellen Church var en 25-årig Amerikansk kvinna som hade utbildat sig till pilot.
Problemet var bara att hon inte fick något arbete som pilot på grund av att hon var kvinna. Hon gav dock inte upp utan tog saken i egna händer.

Hon var sedan tidigare utbildad sjuksköterska och hon föreslog för ledningen för Boeings eget flygbolag att hennes tjänster som sjuksökterska behövdes i kabinen.
En sjuksköterksa kunde lugna oroliga, rörelsesjuka och nervösa passagerare.
Cheferna på flygbolaget tyckte att detta var en lysande idé och en ny yrkeskår föddes.

Hon anställdes 1930 och de första 8 sjuksköterskorna utbildades till flygvärdinnor.

1962 utropade Påven John den XXIII, St Bona av Pisa till att bli Flygvärdinnans skyddshelgon.

Pan American Airlines anställde sin första kabinpersonal 1929. Från början anställde man uteslutande män i kabinen. Den första flygvärdinnan anställdes först 1944.

Från att ha dominerats av män, kom kvinnorna att dominera i kabinen från 1930- talet fram till 1970- talet.
Flygvärdinnan hade blivit en skönhetsdrottning, ett sexobjekt och ett försäljningsargument.

Att få jobb som flygvärdinna var för många kvinnor som att vinna högsta vinsten.
Hon skulle vara ung, vacker och ogift.

I takt med att flygplanen blev bättre, större och snabbare har yrket utvecklats.
Flygvärdinnan blev en symbol för lyx och flärd.
Länge var flygning dyrt och endast tillgängligt för de allra bäst bemedlade i samhället.

I och med att flyget har blivit billigare och utvecklats till en storindustri, har yrkesrollen förändrats.
Kvinnorörelsen har också gjort sitt för att ändra på den stereotypa kvinnorollen och snedvridningen i könsfördelning.

På 1980- och 90- talen kom lågprisbolagen att blomstra och yrkserollen kom åter att ändras.
Nu skulle kabinpersonalen även göra allt man kunde för att sälja mat-, dryck- och andra varor ombord.

Mycket har ändrats under åren, men grunden är ändå den samma.


Idag jobbar både kvinnor och män sida vid sida i kabinen.
Tänk att det skulle ta nästan 100- år att komma dit!

Åter till huvudsidan

Inga kommentarer: