onsdag 1 augusti 2012

Flög med skadad vinge

Det var den 14 april förra året som ett Ryanair-plan som skadat vingen i en krock med ett annat plan på flygplatsen i Barcelona.
Planet lyfte mot Ibiza trots passagerarnas varningar.
Nu kritiseras bolaget i en spansk haverirapport.


Det var i samband med avfärd som Ryanairs flygplan, en Boeing 737-800, slog ihop med en Boeing 767-300 från American Airlines.
Högra vingen fick skador, medan det amerikanska flygplanet fick skador på stjärtpartiet, (höjdrodret) rapporterar Dagbladet.no.

Orsaken till kollisionen ska ha varit att det var trångt på vägen till flygbanan där planen skulle lyfta.

Men trots att ett flertal av passagerarna i Ryanairs flygplan varnade kabinpersonalen om att det kunde finnas skador på
flygplanet tog inte piloten någon notis om händelsen.

I stället lyfte planet och till den planerade destinationen Ibiza, för att sedan också flyga tillbaka.

Den spanska haverikommissionen skriver i en kritisk rapport över händelsen att Ryanair bör skärpa sina rutiner vad gäller kommunikationen mellan kabinpersonal och piloter.

Piloten har berättat för kommissionen att händelsen hade hanterats annorlunda om kabinpersonalen larmat om att
flera passagerare hade reagerat på kollisionen, medan en flygvärdinna beklagar att hon endast kontaktat piloten en gång och då bara ”för information”.

169 passagerare och sex besättningsmän befann sig ombort på Ryanair-planet.

Även American Airlines-planet, med 225 passagerare och 14 besättningsmän lyfte efter kollisionen,
men skadorna på det planet var lätta, uppger Dagbladet.no.

Ryanairs flygplan lyckades genomföra båda flygningarna utan rapporterade problem, men enligt den spanska haverikommisionen
väckte händelsen upprördhet hos passagerarna, som inte lyckades göra sig förstådda i planet när de försökte stoppa planet från att lyfta.

”Passagerarna talade spanska, så kabinpersonalen förstod inte riktigt vad de försökte säga”, slår utredningen fast.


Källa: Svenska Dagbladet / Sveriges Television / Dagbladet.no

Kommentar

Enligt uppgift skall händelsen inte ha uppmärksammats av någon ombord på American Airlines Boeing 767-300.

Genom att informationen om kollisionen inte hanterades på ett korrekt sätt av besättningen ombord på Ryanairs plan,
satte man inte bara besättningens och passagerarnas liv i fara, utan även människoliv ombord på det andra flygplanet och människor på marken.

Händelsen visar hur viktigt kabinpersonalens arbete är för säkerheten ombord.
Kabinpersonalen är besättningens ögon och öron utåt.
I kabinpersonalens uppgifter ingår även att så gott som möjligt även hålla uppsikt på vad som händer utanför flygplanet.

Även passagerarna spelar här en viktig roll och rapporter från passagerare måste tas på allvar.

Det är beklagligt att höra att piloten avfärdat flygvärdinnans rapport som "bara för information".
En sådan information från kabinbesättningen måste tas på största allvar och föranleda en vidare utredning av det inträffade.

Det inträffade visar åter igen hur viktigt CRM - Crew Resource Management - är för säkerheten.

Språkkunskaper och förståelse för andra kulturers uttryckssätt är också en viktig del av CRM och säkerhetstänkande.

Det får inte vara så att stressade tidtabeller, dålig utbildning, ett pressat ekonomiskt klimat eller auktoritära företagsklimat skapar säkerhetsrisker.

Ett ständigt jagande av utgifter leder ofelbart till säkerhetsbrister.

Inga kommentarer: